فرش های دستبافت ابریشم

فرش های دستبافت ابریشم

فرش های دستبافت، از فرش های اصیل و فاخر ایرانی می باشند. این فرش ها به دلیل زیبایی و جذابیت منحصر به فردی که دارند در بازارهای جهانی نیز شهرت دارند. فرش های دستبافت از جنس پنبه، پشم و ابریشم هستند. ابریشم به کار رفته در فرش های دستبافت، ابریشم طبیعی می باشد که از گرانترین و ارزشمندترین الیاف هایی می باشد که در بافت فرش به کار می رود. فرش دستبافت ابریشم از با کیفیت ترین فرش های دستبافت می باشد. فرش دستبافت از جنس ابریشم از لطافت و ظرافت خاصی برخوردار می باشد. فرش دستباف ابریشم از چنان زیبایی برخوردار است که برخی از افراد به عنوان اثر هنری به آن نگاه می کنند.

فرش دستبافت ابریشم از ارزشمندترین و زیباترین فرش های دستبافت می باشد. این فرش ها از بافت ریز، درخشندگی و کیفیت رنگ بالایی برخوردارند و در دسته ی فرش های مجلل قرار می گیرند. فرش ابریشم از چنان جلوه ی خوشرنگی برخوردار است که قابل مقایسه با دستبافت های دیگر نمی باشد. فرش های ابریشم دستبافت، از یک اثر جادویی برخوردارند و به دلیل درخشندگی و ظاهر لوکس و زیبایی که دارند چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کنند. این فرش نفیس و ارزشمند، جلوه ای از هنر اصیل ایرانی می باشد.

فرش های دستبافت ابریشم در انواع مختلف بافت می شوند، فرش های تمام ابریشم که پرز و چله آنها از جنس ابریشم است. فرش گل ابریشم که نقش ها و دور حاشیه های این فرش ها از ابریشم می باشد. فرش کف ابریشم که فقط در زمینه ی آنها از پرز ابریشم استفاده شده است. فرش های دستبافتی که با چله ابریشم بافته می شوند به دلیل زیبایی و ظرافت، کالایی لوکس هستند و در مکان های کم رفت و آمد مورد استفاده قرار می گیرند.

فرش دستبافت ابریشم

 

مزایای ابریشم در فرش های دستبافت

مهمترین مزیت فرش دستبافت ابریشم زیبایی و براقیت منحصر به فرد این فرش ها می باشد.

استفاده از ابریشم در فرش دستبافت، کیفیت فرش را افزایش داده و فرش از ارزش و قیمت بالایی برخوردار می شود.

فرش های دستبافت ابریشم در زمستان دمای محیط را در خود نگه داشته و گرما را حفظ می کنند. الیاف ابریشم گرمای محیط را جذب کرده و حس گرمای دلپذیری را ایجاد می کنند.

الیاف ابریشم در فرش های دستبافت درخشندگی خاصی دارد. الیاف ابریشم به دلیل براقی که دارند، جذابیت و وضوح فرش های دستبافت را تا حد حیرت انگیزی افزایش می دهند.

الیاف ابریشم از نرمی و لطافت خاصی برخوردار هستند. این الیاف به دلیل اینکه نرم ترین الیاف طبیعی هستند، سطح فرش را نرم و لطیف می کنند.

الیاف ابریشم با وجود نازکی و لطافت یک الیاف فوق العاده قوی و بادوام می باشد.

الیاف ابریشم ظرافت و نازکی خاصی دارند و نسبت به دیگر الیاف طبیعی، از استحکام خوبی برخوردارند. ظرافت ابریشم باعث بافت ظریف فرش های دستبافت می شود که این ظرافت بافت، زیبایی فرش را افزایش می دهد.

فرش های دستبافت ابریشم به دلیل پرزهای اندکی که دارند، حساسیتی ایجاد نمی کنند.

فرش ابریشم دارای یک طیف رنگی فوق العاده می باشد و با عوض کردن زاویه دید، طیف رنگی تغییر کرده و شما رنگ های مختلفی را مشاهده می کنید.

الیاف ابریشم نسبت به پشم و نخ، ارتفاع کمتری دارند، اما بعد از بافت فرش را به صورت برجسته مشاهده می کنید، به همین دلیل این الیاف در برجسته نشان دادن طرح و نقش فرش تاثیر زیادی دارند.

فرش های دستبافت ابریشم به دلیل نفیس و گران قیمت بودن، به عنوان یک سرمایه گذاری آینده دار نیز خریداری می شوند.

فرش دستبافت ابریشم قم

قیمت فرش های ابریشم

فرش دستبافت ابریشم به دلیل استفاده از ابریشم طبیعی و خالص و به دلیل ظرافت بافت، ارزش قیمت بالایی دارد. فرش ابریشم نسبت به فرش های دستبافت دیگر فرایند بافت طولانی تری دارد. گره های این فرش ها تراکم بیشتری داشته و زمانبر هستند. تنوع طرح و رنگ در فرش های ابریشم بسیار زیاد می باشد و دارای جزئیات طرح زیادی هستند. بنابراین با توجه به دلایلی که گفته شد و با توجه به اندازه و تعداد گره های فرش های ابریشم و مدت زمان بافت آنها، ارزش و قیمت این فرش ها نیز افزایش پیدا می کند.

تولید کنندگان فرش دستبافت ابریشم در ایران

از آنجایی که ایران بزرگترین تولید کننده ی فرش دستبافت ابریشمی می باشد، شهرهایی وجود دارند که مشغول تولید فرش های دستبافت ابریشم هستند.

فرش ابریشم تبریز

تبریز یکی از شهرهایی است که فرش دستبافت ابریشم را با کیفیت بالا تولید می کند. بافندگان تبریزی از طرح های ریز بافت استفاده می کنند. فرش های دستبافت ابریشمی تولید شده در تبریز، ترکیبی از الیاف ابریشم و نخ پنبه هستند. رنگ های اصلی فرش های ابریشمی تبریز غالبا قرمز، آبی یا کرم می باشند.

فرش ابریشم قم

قم یکی از بهترین شهرهای تولید کننده فرش دستبافت ابریشم می باشد. فرش های تولیدی در این شهر از ابریشم خالص هستند، که باعث جذابیت فوق العاده ی این فرش ها شده است. در فرش های تولید شده در این شهر از طرح و رنگ های بسیار متنوعی استفاده می شود.

فرش ابریشم کاشان

فرش های دستبافت کاشان دارای شهرت جهانی هستند. فرش دستبافت ابریشمی کاشان از لطافت زیادی برخوردار بوده و دارای استحکام و انسجام بالایی می باشد.

فرش ابریشم اصفهان

اصفهان از دوران صفوی تا الان یکی از قطب های بافت فرش دستبافت در ایران بوده است، فرش های دستبافت ابریشمی تولید اصفهان، دارای پرزهای کوتاه، بافت ریز و ظریف هستند. در فرش های تولیدی این شهر می توان نقش های آثار باستانی را مشاهده کرد.

جنس ابریشم در فرش دستبافت

 

نکته ی مهمی که باید درباره فرش های ابریشمی بدانید، روش های نگهداری و شستشوی آنها می باشد. الیاف ابریشم در مقابل مواد شیمیایی مقاومت ندارند و بسیار ظریف و حساس می باشند.

برای شستن فرش دستبافت ابریشم از مواد شیمیایی استفاده نکنید. مواد شیمیایی باعث کمرنگ شدن فرش، ضعیف شدن الیاف و تغییر بافت فرش می شوند. پس در نگهداری این فرش های لوکس و مجلل و با کیفیت نهایت دقت را داشته باشید.