صنعت فرش دستبافت تبریز

صنعت فرش دستبافت تبریز

فرش دستبافت از مهم ترین و مرغوب ترین صنایع دستی ایرانی محسوب می شود. یکی از شهرهای مهم ایران که توانسته سهم بزرگی از بازار فرش دستبافت را در سطح داخلی و جهانی به خود اختصاص دهد، تبریز می باشد. فرش دستبافت تبریز از قدیمیترین و معروفترین فرش های دستبافت دنیا می باشد. این فرش های دستبافت به دلیل تنوع رنگ بالایی که دارند و به دلیل جذابیت زیاد، از فرش های پرفروش و گران قیمت می باشند.  

قدمت صنعت فرش دستبافت تبریز بیش از پانصد سال می باشد و تاریخچه این صنعت به قبل از دوران صفویه باز می گردد. نقاشان و طراحان به نامی، باعث رونق و رشد قالیبافی در تبریز شدند. فرش دستبافت تبریز با رشد سریع توانسته بازارهای اروپا و آمریکا را نیز از آن خود کند. فرش های تبریز زینت بخش موزه های بزرگ جهان نیز می باشند. فرش دستبافت و بافت تبریز از نظر زیبایی و جذابیت شهرت جهانی دارد و این شهر اولین مرکز قالیبافی و تولید فرش دستبافت در ایران می باشد. فرش های اصیل ایرانی با طرح های متنوع و اصیل در همه جای تبریز بافته می شوند. فرش های تبریز به دلیل به کارگیری رنگ های مرغوب، با گذشت زمان زیباتر و ملایم تر می شوند.

فرش تبریز

ویژگی های مهم دستبافت های تبریز

فرش های دستبافت تبریز به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند در میان فرش های دستبافت حرف اول را می زنند. در ادامه این ویژگی ها به طور خلاصه ذکر شده اند.

ریزبافت ترین فرش های دستبافت، متعلق به فرش های تبریز می باشند و دارای رجشمارهای بالا هستند.

فرش تبریز به دلیل تنوع بالای رنگی که دارد، به خوش رنگ بودن و داشتن شادابی و طراوت معروف می باشد.

در بافت فرش تبریز از الیاف و مواد اولیه بسیار مرغوب و باکیفیت استفاده می شود.

این فرش ها از سایه روشن های زیاد برای ایجاد عمق استفاده می کنند و این سایه روشن ها زیبایی فرش را دو چندان می کند.

فرش های دستبافت به دست اساتید برتر و با رعایت تمام استانداردها طراحی و بافت می شوند.

فرش های دستبافت تبریز دارای پرزهای کوتاه می باشند که این ویژگی در نازکتر شدن و سبکی فرش های تبریز نسبت به دستبافت های دیگر تاثیر دارد.

در بافت فرش های تبریز معمولا از مواد اولیه از جنس پشم یا ابریشم استفاده می شود که این مواد باعث افزایش کیفیت، دوام و استحکام فرش می شوند.

فرش دستبافت تبریز دارای نقشه های متنوع و طرح های بی نظیر می باشد.

 

تولید و صادرات فرش دستبافت تبریز

زیبایی حیرت انگیز فرش های دستبافت تبریز در بازارهای جهانی شناخته شده می باشد. فرش های تبریز به دلیل نقش و نگارهای متنوع، رنگبندی بی نظیر و رشد و تولید باکیفیت، از همان ابتدا توجه مناطق دیگر جهان را به خود جلب کرده و به بازارهای جهانی راه پیدا کرده اند. قالیبافی در شهر تبریز از ابتدا به عنوان یک صنعت و راه تجارت در نظر گرفته شده است. تولید فرش دستبافت در حجم های بسیار بالا در این شهر زبانزد می باشد، به همین دلیل شهر تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش، معرفی شده است. تولید و صادرات فرش های تبریز به مناطق مختلف دنیا، توجه زیادی را به خود جلب کرده است و این یک افتخار ملی در صنعت تولید فرش می باشد.

فرش دستبافت تبریز در موزه های جهانی

ابعاد فرش های تبریز

فرش های دستبافت تبریز نیز مانند فرش های دیگر، در ابعاد کوچک و بزرگ بافت می شوند. فرش های ابریشمی ریز بافت تبریز در ابعاد بزرگی بافت می شوند که این مورد در مناطق دیگر کمتر یافت می شود. فرش های ابریشمی در ابعاد بزرگ در موزه های جهانی وجود دارند و در سطح جهان معروف می باشند. فرش های تصویری دستبافت نیز معمولا در ابعاد کوچک بافته می شوند.

طرح های معروف فرش دستبافت تبریز

طرح های بی نظیر فرش های تبریز نشان دهنده ی ذوق و هنر بافندگان این فرش ها می باشد. این طرح ها تنوع زیادی داشته و بسیاری از طراحان قدیمی از تخیل ذهنی خود در طراحی فرش های دستبافت استفاده کرده اند. در ادامه با پرفروش ترین طرح ها آشنا خواهید شد.

طرح هریس

از پرفروش ترین فرش های دستبافت تبریز، فرش های طرح هریس می باشند که در شهرستان هریس بافته شده و به این نام شهرت دارند. طرح های هریس از نقش و نگارهای هندسی و خطوط شکسته در طرح های خود بسیار استفاده کرده اند.

طرح سالاری

این طرح از طرح های پرآوازه در بین دستبافت های تبریز می باشد و به پرگل بودن معروف هستند. این فرش ها دارای تم تیره هستند. در بافت برخی از گل های این فرش ها از ابریشم خالص استفاده شده و زیبایی آنها را دو چندان کرده است.

طرح علیا

فرش تبریز با طرح علیا یک طرح جذاب و جوان پسند می باشد. این طرح از رنگ های گرم و روشن در بافت استفاده می کند که از ویژگی های خاص این طرح می باشد.

فرش نامی بافت تبریز

 

طرح گنبد

طرح گنبد، طرح سقف مسجد شیخ لطف الله می باشد که به وضوح در فرش دیده می شود. در این طرح در مرکز فرش یک ترنج بزرگ وجود دارد و دارای حاشیه های پهن و شلوغ می باشد. این طرح از ظرافت بافت بالایی برخوردار است.

طرح ماهی

قدیمی ترین طرح فرش تبریز، طرح ماهی می باشد که به فرش هرات شهرت دارد. در این طرح بیشتر از رنگ های تیره استفاده شده و رنگ های غالب، کرم و قهوه ای می باشند. این طرح مناسب مکان های شلوغ و پر رفت و آمد می باشد.

طرح خطیبی

طرح خطیبی با گل های ابریشمی بافته می شود و یک طرح اصیل و قدیمی می باشد. این طرح از گل های درشت و برجسته استفاده کرده و از تنوع رنگ بالایی برخوردار است. فرش های طرح خطیبی با دقت بالایی بافته شده و معمولا ظریف و ریز بافت هستند.

طرح گلستان

طرح های این فرش گل ها و گیاهان و بناهای تاریخی هستند. فرش های گلستان دارای طرح های خشتی هستند که یک اثر هنری بی نظیر محسوب می شوند.

طرح نامی

این طرح یک طرح خاص در بین فرش های دستبافت تبریز می باشد و در سرتاسر آن از نقش های ظرف و جام استفاده شده است. رنگ و طرح های به کار رفته در این فرش متنوع بوده و زیبایی خاصی دارند.